Over zang en techniek


Zingen kan iedereen wel. Zo’n beetje. Als je stem het doet en je kunt praten, kun je ook zingen. Het is tenslotte hetzelfde instrument. En dat is precies waar ik graag de nadruk op wil leggen: de stem als instrument.

 

Je moet weten wat er gebeurt en hoe dat komt. Hoe je je instrument leert beheersen heeft heel veel te maken met hoe je je stem op dit moment gebruikt. Misschien heb je van jongs af aan gezond stemgebruik meegekregen, omdat je ouders dat ook hebben. Of juist niet. Misschien heb je moeite met de ademhaling of ben je gespannen in je lichaam. Wat je vooral zult merken, is dat goed leren zingen veel te maken heeft met het afleren van dingen die je gewend bent te doen en zogenaamde ‘maniertjes’. Soms is iets wat voor jou natuurlijk aanvoelt juist iets wat jouw stem tegenhoudt om mooi te klinken.

 

Ik krijg vaak te horen: ‘’wat moet ik een hoop leren” of “wat zijn er een hoop spieren mee gemoeid”. Maar als je oren het doen, d.w.z. als je een toon kunt overnemen van een piano of andere stem en binnen een gegeven toonsoort kunt blijven, is er geen reden om niet aan zangles te beginnen. De rest kun je allemaal leren. Geen probleem!

 

Ik kan je alles goed uitleggen en net zolang met je oefenen tot alles duidelijk is. Daarna is het aan jou om daar thuis mee aan de slag te gaan - niet alleen liedjes zingen, natuurlijk! De techniek zal dan een steeds natuurlijker onderdeel van je stemgebruik worden en kun je in alle stijlen gebruiken: van jazz tot musical, van pop tot rock. De stijl maakt niet uit, gezond stemgebruik is waar het om gaat samen met het vinden van je eigen klank. En niet te vergeten mooie frasering, timing, interpretatie en improvisatie. Dat is waardoor een liedje jouw liedje wordt!


Uiteraard heb ik heel veel geleerd van de zanglessen voor en tijdens mijn conservatoriumstudie, maar de theorie- en praktijklessen logopedie en EVTS (Estill Voice Training System), graad 1 en 2, hebben het plaatje compleet gemaakt. Ik ben getraind in het horen van eventuele problemen die zich in iemands keel- en/of mondholte afspelen en kan daar meteen oefeningen bij vinden om die te verhelpen. Mocht ik iets horen wat me verontrust, zal ik de betreffende persoon altijd doorverwijzen naar een logopedist of KNO-arts. Ik zal nooit het risico nemen dat een leerling van mij zijn of haar stem onveilig gebruikt. Tja, je bent een vak-idioot of niet!

Koren


Omdat ik een groot liefhebber van meerstemmige muziek ben, ben ik ooit met een jazzkoor begonnen. Ik werd als studente aan het conservatorium bij het koor ingedeeld bij de sopranen en was met regelmaat jaloers op de zangers die middenstemmen zongen: die zorgden doorgaans voor de harmonieën. Alten en tenoren hadden veel ‘stoerdere’ lijnen te zingen. Ik zong als sopraan de melodie en dat was ‘t. Saai, vond ik. Daarom heb ik besloten zelf de arrangementen voor mijn koren te schrijven en alle partijen delen van de melodie te geven. Op die manier maakt het niet uit welke stem je zingt: je krijgt altijd een stukje melodie en altijd ben je op z’n tijd onderdeel van de begeleidende stemmen. Ondertussen heb ik een behoorlijk repertoire aan arrangementen opgebouwd en heb ik ook een popkoor opgericht. Ik vind het heerlijk om te zien hoeveel plezier de koorleden beleven aan het meerstemmig zingen in een groep. Leerzaam, dynamisch en gezellig tegelijk!


Het is niet belangrijk of je noten kunt lezen: Als je wilt, zing ik alles voor en kun je je eigen partij opnemen en daarmee thuis oefenen. Wel is het uiteraard van belang dat je stemvast bent en niet in de war raakt van andere stemmen/partijen.